Marketing No Comments

Veranderingen in de transportwereld

Binnen de transportwereld zijn de afgelopen jaren grote veranderingen gaande. Van zelfrijdende of elektrische vrachtwagens tot apps om een vrachtproces efficiënter in te richten. Een overzicht van de belangrijkste trends in transport die in 2018 een belangrijke rol gaan spelen:

1. Logistieke vakmensen gezocht

De transportsector groeit de komende jaren naar verwachting rustig door. Dat komt vooral omdat we met z’n allen steeds meer via internet bestellen. Tegelijkertijd gaan er veel ervaren vrachtwagenchauffeurs, schippers en machinisten met pensioen. Op elke honderd werkende chauffeurs zijn er vier vacatures. Ook is er een schreeuwend tekort aan schippers en stuurlieden in de binnenvaart. Veel jongeren komen niet op het idee om binnenvaartschipper te worden.

Tegelijkertijd wordt het werk in de sector steeds innovatiever en meer gespecialiseerd. De vraag naar hoog opgeleide logistieke vakmensen stijgt daardoor snel. Terwijl de transportwereld digitaliseert, zijn er nog lang niet genoeg ICT-ers die de weg naar de sector weten te vinden. De eerste trend voor de logistiek is dan ook een stijging van het personeelstekort.

2. De transportsector wordt duurzamer

De Tesla Semi komt eraan. De productie van deze gloednieuwe elektrische vrachtwagen staat gepland voor 2019. Het eerste exemplaar voor de Nederlandse markt is al besteld. Als er straks hele konvooien elektrische vrachtwagens achter elkaar over de snelweg rijden, zal dat de helft kosten van wat rijden op diesel nu kost, zegt Tesla. Dat is niet alleen goed nieuws voor de vervoerders, maar ook voor het milieu.

(via Tesla)

Ook de andere transportbranches zitten niet stil als het om duurzaamheid gaat. De Europese wegen slibben dicht en vrachtvluchten moeten vechten voor voldoende slots op Schiphol, maar over het water en het spoor is er nog voldoende ruimte voor groei.

Zeker bij grotere afstanden zal transport over water vaker worden ingezet als alternatief voor het wegvervoer. Dat is niet per definitie een groen alternatief, want de maritieme sector staat niet bekend als erg duurzaam. Maar het kàn wel: de eerste nieuwe schepen varen inmiddels op LNG (Liquid Natural Gas). Het is ook mogelijk om bestaande schepen om te bouwen en ze zo geschikt te maken voor LNG in plaats van diesel.

Naar verwachting zal in 2030 elf procent van de schepen op LNG varen. Verder krijgt het Europese spoornetwerk een boost (naar Nederlands voorbeeld, inclusief allerlei slimme toepassingen om de rails te onderhouden), zodat er in de toekomst meer spullen per trein kunnen worden vervoerd.

Met behulp van technologische innovaties kan goederenvervoer efficiënter wordt georganiseerd. Dat komt de duurzaamheid ten goede. Het landelijke actieprogramma Lean&Green Off-Road gebruikt bijvoorbeeld een app waarmee verladers, vervoerders en retailers elkaar eenvoudig weten te vinden.

Een Tinder voor vervoer, inderdaad. Dat maakt het makkelijker voor bedrijven om de weg te verlaten en voor alternatieve vormen van vervoer te kiezen.

Ook op het gebied van verpakkingen valt er nog een wereld te winnen. Op dit moment vereist het veilig vervoeren van producten nog veel milieu-onvriendelijke methodes. Maar wie zit er te wachten op een enorme kartonnen doos gevuld met bubbeltjesplastic, met helemaal onderin het piepkleine pakketje dat je had besteld? En wie zegt dat er überhaupt plastic nodig is om producten veilig te verpakken?

De Delftse start-up FIBI-buffer maakt verpakkingsmateriaal van bio-based materiaal. Net zo sterk als piepschuim, maar gemaakt van restjes uit de GFT-bak. Als dat geen vooruitgang is.

3. Sneller bezorgen wordt de norm

In 2018 is de ‘pizza-theorie’ niet slechts een theorie, maar de realiteit geworden. De pizza-theorie luidt als volgt: als een pizza van een tientje binnen drie kwartier kan worden bezorgd, dan verwacht een consument dit tempo ook voor andere producten.

Of je dat als vervoerder nou regelt via Uber, een drone of een elektrische bakfiets, dat maakt de klant niks uit. Als zijn pakketje maar op tijd binnen is.

Efficiëntie is belangrijk voor het milieu en het bespaart kosten, maar het is ook gewoon nodig omdat de consument niet anders verwacht. Was same-day delivery ooit nog een optie voor wie bereid was om extra te betalen, anno 2018 is het een belangrijke factor om de klant tevreden te houden.

Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *